Moderation

En sak jag tänkt väldigt mycket på senaste, är moderation.

Man kan se en röd tråd på alla tränings och kost bloggar, att man ska äta nyttigt, alltid hitta nyttiga variationer till allt, byta ut dåliga saker till saker som kroppen trivs bättre med. Istället för att göra en vanligt kladdkaka på lördagen, så ska man hitta massa nyttiga recept utan socker, utan smör och utan allt annat som är onyttigt som också innehåller massa kalorier. För att vara ärlig, tror inte jag riktigt på detta.
 
För att kunna leva sunt och hälsosamt behöver man också kunna unna sig onyttigt ibland, veta att det är ok med lite glass ibland, kunna få i sig en sockerfull brownie - allt detta utan dåligt samvete. Många har väldigt svårt med detta och får ofta just det, ett dåligt och gnagande samvete. Men som jag skrivit förut, så handlar inte hälsa bara om ditt yttre, det handlar om ditt inre. Hur du mår psykiskt och fysiskt. Ta bara mig på min födelsedag och lördagen efter när jag hade min tjejmiddag, jag tryckte i mig godsaker, för att jag ville och för att jag förtjänade det. Jag hade inte ett skvätt dåligt samvete dagarna efter. Jag gick upp 4kg dessa två dagar, och nu kan man tänka att det är helt omöjligt. Vilket det är, om det är fettvikt. Två dagar efter låg jag på min normala viktnivå och det enda jag hade gått upp var vattenvikt. Det är en stor skillnad, jag hade verkligen frossat i mig allt - min frukost bestod av munkar, kladkakka och cola. Jag åt ännu en frukost med bagels, amerikanska pannkakor och massa chokladsirap. Bara ett par timmar senare gick jag och fikade med Izabella och åt värsta chokladkakan, till middag åt jag Moon. Massa, massa thaimat. Vittris och massa jordnötter! Kom säkert upp i en del kalorier denna dagen, men vad gör det? Jag gick inte upp ett enda kilo. Dagen efter var lika dan, fortfarande inte ett enda kilo gick jag upp.
 
Jag säger dock inte att ni inte skulle gå upp något, för jag har tur på den fronten. Jag har väldigt bra metabolism tack vare regelbunden träning och annars en väldigt sund kost, så min kropp tog det väldigt bra. Men det är inte det som de handlar om. Skitsamma om du skulle gå upp 1kilo efter en unnardag du inte haft på ett halvår, två veckor senare och du har gått ner detta kilot på ett sunt sätt. Bestäm i förväg att du kanske kan ha antingen en unnardag varje månad, eller en varje helg. Men ät med måtta. Tryck inte i dig allt du kan bara för att du har tillåtit dig själv. Ät en bit av den stora chokladkakan, drick ett glas cola istället för hela flaskan, ta en skål med ben & jerry istället för att äta hela burken. Ni måste veta att det är okej!
 
Det jag egentligen ville komma till i detta inlägget är att det är okej med socker. Socker är inte farligt i måttliga mängder, det är bara alla fitspo bloggar osv som ger oss den bilden. Vi måste börja fokusera mer på vårt välmående än kalorier, träning, protein och allt vad som ingår i denna sidan av internetet. Må bra, det är det bästa i längden. :)

Kommentarer
Postat av: Anna Möller

CHOKLAD! <3

2013-10-19 @ 00:19:02
URL: http://aannamollerr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0